delicious recipe
resep masakan indonesia
resep masakan indonesia
Adi Sucipto News and Entertainment

The Calendar of the Ostromir Gospel as Evidence of the History of the Slavonic Liturgical Books

Iskra Hristova-Shomova

Abstract


The specific features of the calendar of the Ostromir Gospel are discussed in this paper in comparison with the calendars of other Slavonic manuscripts, gospels and apostoli. The Ostromir Gospel contains a large number of rare commemorations that are typical of the Typikon of the Great Church Hagia Sofia. The paper provides a list of these commemorations together with data from the other Slavonic manuscripts in which they are included. The list shows that the largest number of these commemorations are found in several Bulgarian apostoli: the Enina Apostol, the Ohrid Apostol, Apostol No. 882 in the National Library in Sofia, Apostol and Gospel No. 508 in the National Library in Sofia, and in two Bulgarian menaia: the Draganov Menaion and the Menaion from the National Library of Russia in Saint Petersburg No. F.п.I.72. The paper also examines another specific feature of the Ostromir Gospel: the short hagiographic information it contains on some of the saints. These data are very similar to the notes in the Typikon of the Great Church. Hagiographic notes of this kind are also preserved in the calendars of several other Slavonic manuscripts, i.e., the same apostoli and menaia mentioned above. The paper also discusses the Western commemorations in the Ostromir Gospel, which are also found in the above-mentioned Bulgarian apostoli and menaia. All these data could be interpreted as evidence that the calendars of all these manuscripts have a common source, an archetype that contained a translation of the calendar of the Typikon of the Great Church Hagia Sophia. I argue that this archetype was the first calendar translated by the Holy Brothers Cyril and Methodius, and that it was embedded in the book of Acts and Epistles that they most likely translated themselves, or in a book which contained both the Acts and Epistles and the Gospels. The calendar of that book most likely was supplemented with Western commemorations during the mission in Great Moravia. This larger book was brought to Bulgaria by the disciples of the Holy Brothers and was later divided into an Apostolus and a Gospel.

Keywords


Gospel; Apostolus; Calendar; saint; commemoration

References


Алексеев А. А., “Остромирово евангелие и византийско-славянская традиция священного писания”, в: Остромирово евангелие и современные исследования новозаветных текстов, Санкт-Петербург, 2010, 41-59.

Архимандрит Амфилохий, Древлеславянский Карпинский Апостол ХIII в. с греческим текстом 1072 года, сличенный по древним памятникам славянским ХI-ХVII в. с разночтениями греческими, заимствоваными из Нового завета, издания Рейнекция 1747 года, 1-4, Москва, 1885-1888.

Блахова Е., Хауптова З. (изд.), Струмички (Македонски) апостол. Кирилски споменик од ХIII век. Скопjе, 1990.

Богданович Д., Велчева Б., Наумов А. (изд.), Болгарский Апостол ХIII века: рукопись Дечани-Црколез 2, София, 1986.

Востоков А. Х. (изд.), Остромирово евангелие 1056-1057 г. с приложением греческого текста евангелий и грамматическими объяснениями, Санкт-Петербург, 1843.

Дмитриевский А., Описание литургических рукописей, хранящихся в библиотеках православного Востока, 1, Τυπικα, Часть первая, Памятники патриарших уставов и ктиторские монастырские Типиконы, Киев, 1895.

Дмитриевский А., Древнейшие патриаршие типиконы: Святогробский Иерусалимский и Великой Константинопольской церкви, Киев, 1907.

Дограмаджиева Е., Месецословните четива в славянските рькописни евангелия (Х-ХVII в.) (= Кирило-Методиевски студии, 19), София, 2010.

Дограмаджиева Е., Райков Б. (изд.), Банишко евангелие. Среднобьлгарски паметник от ХIII век, София, 1981.

Жуковская Л. П., Владимирова Л. А., Панкратова Н. П. (изд.), Апракос Мстислава Великого, Москва, 1983.

Жуковская Л. П., Миронова Т. Л. (изд.), Архангельское евангелие 1092 года. Исследование. Древнерусский текст. Словоуказатели, Москва, 1997.

Ильинский Г. А. (изд.), Слепченский апостол ХII века, Москва, 1912.

Коцева Е., “Особености в календара на Енинския апостол”, Рalaeobulgarica, IX, 1985, 1, 104-110.

Крушельницкая Е. В., “Остромирово евангелие и Российская национальная библиотека: хранение и изучение памятника”, в: Остромирово евангелие и современные исследования новозаветных текстов, Санкт-Петербург, 2010, 15-40.

Крьстанов Т., Тотоманова А., Добрев И. (изд.), Ватиканско евангелие. Старобьлгарски кирилски апракос от Х в. в палимпсестен кодекс Vat. Gr. 2502, София, 1996.

Кульбакин С. М. (изд.), Охридская рукопись Апостола конца ХII в., Бьлгарски старини, кн. 3, София, 1907.

Лосева О. В., Русские месяцесловы ХI-ХIV веков, Москва, 2001.

Лосева О. В., “Периодизация древнерусских месяцесловов ХI-ХIV в.”, Древняя Русь: Вопросы медиевистики, 2/4, 2001, 15-36.

Львова А. С., Очерки по лексике памятников старославянской письменности, Москва, 1966.

Мирчев К., Кодов Хр., Енински апостол. Старобьлгарски паметник от ХI в., София, 1965.

Попова О. С., “Остромирово евангелие. Миниатюры и орнаменты”, в: Остромирово евангелие и современные исследования новозаветных текстов, Санкт-Петербург, 2010, 60-84.

Родић Н., Jовановић Г. (изд.), Мирослављево jеванђеље. Критичко издање, Београд, 1986.

Свирин А. Н., “Остромирово евангелие как памятник искусства”, в: Труды Государственной Публичной библиотеки им. М. Е. Салтыкова-Щедрина, V (8), Ленинград, 1958, 47-55.

Христова-Шомова И., “Византийските синаксари и календарите на славянските апостоли”, Рalaeobulgarica, ХХХIV, 2010, 2, 5-41.

Христова-Шомова И., Служебният Апостол в славянската рькописна традиция. Т. II. Изследване на синаксарите, София, 2012.

Цонев Б., “Врачанско евангелие”, в: Бьлгарски старини, 4, София, 1914.

Baumstark А., “Das Typikon der Patmos-Handschrift 266 und die altkonstantinopolitanische Gottesdienstordnung”, Jahrbuch für Liturgiewissenschaft, 6, 1926, 98-111.

Garzaniti M., “La struttura di un aprakos breve. L`Ostromorovo Evangelie”, Ricerche Slavistiche, 39-40, 1992-1993, 1, 171-207.

Garzaniti M., Die altslavische Version der Evangelien, Forschungsgeschichte und zeigenössische Forschung, Köln-Weimar-Wien, 2001.

Garzaniti M.,“Il culto dei santi nella Slavia Ortodossa alla luce dei libri del Vangelo e dell` Apostolo. Prima parte”, in: Liturgia e agiografia tra Roma e Costantinopoli. Atti del I e II Seminario di studi. Roma -Grottaferrata 2000-2001, Grottaferrata, 2007, 89-108.

Kurz J. (изд.), Evangeliarium Assemani. Codex vaticanus 3. Slavicus glagoliticus, 2, Prague, 1955.

Mateos J. (изд.), Le Typicon de la Grande Église. Ms. Sainte-Croix no 40, Xe siècle, 1, Le cycle des douze mois, Roma, 1962.

Mateos J. (изд.), Le Typicon de la Grande Église. Ms. Sainte-Croix no 40, Xe siècle, 1, Le cycle des fêtes mobiles, Roma, 1963.

Moszyński L., “O pewnej osobliwej zbieżności kalendarza liturgicznego apostola Enińskiego i ewangeliarza Ostromira”, в: Кирило-Методиевски студии, 14, 2001, 15-21.

Stefanović D. (изд.), Apostolus Šišatovacensis anni 1324, Wien, 1989.

Vakarelijska C. M. (изд.), The Curzon Gospel, I: An Annotated Edition, II: A Linguistic and Textual Introduction, Oxford, 2008.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2012 Iskra Hristova-Shomova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.