delicious recipe
resep masakan indonesia
resep masakan indonesia
Adi Sucipto News and Entertainment

The Cemetery as a Place Where the Living Meet the Dead: Prescriptions for Relations between the Two Worlds in the Traditional Culture of Central Russia

Varvara E. Dobrovolskaya

Abstract


This article deals with the rules of behavior in the cemetery. These rules presumed certain communications between the world of the living and the world of the dead. A number of examples prove that correct behavior by the living provides safety and protection from the harm which otherwise could be inflicted by the dead. Correct behavior restores the boundary between the worlds destroyed by the fact of death. Violation of the “correct” behavior at the cemetery, on the contrary, leads to the breaking of this boundary, i.e., to the intervention of the dead into the world of the living. The paper notes that a person can come into contact with the dead and obtain from them whatever assistance might be necessary, if he complies with certain rules.

Keywords


folklore; cultural anthropology; beliefs; taboos and prescriptions; funeral and memorial rituals

References


Велецкая Н. Н., Языческая символика славянских архаических ритуалов, Москва, 1978.

Добровольская В. Е., “Похоронные обряды”, в: В. Е. Добровольская, И. А. Морозов, В. Г. Смолицкий (сост.), Фольклор Судогодского края, Москва, 1999, 230-244.

Добровольская В. Е., “Похоронный обряд”, в: Традиционная культура Гороховецкого края, Москва, 2004, 155-164.

Добровольская В. Е., “Похороны”, в: Традиционная культура Муромского края, Москва, 2008, 151-168.

Добровольская В. Е., “«От мертвых с погосту гостинца не носят…»”, Живая старина, 1, 2010, 27-30.

Добровольская В. Е., “«Зеленые пальцы» и «сообразительные живучие умнички»: запреты и предписания в субкультуре цветоводов”, Вестник РГГУ, 9 (71), 2011, 148-165.

Добровольская В. Е., Кулешов А. Г., “Кладбища в традиционной культуре Гороховецкого края”, в: Традиционная культура Гороховецкого края, Москва, 2004, 164-176.

Кавтаськин Д. С., “Пережитки обрядов, причитаний и песен, связанных с древним мордовским обычаем имитации свадьбы при похоронах умершей девушки”, в: Фольклор и этнография. Связи фольклора с древними представлениями и обрядами, Москва, 1977, 267-273.

Категория жизни и смерти в славянской культуре. Сборник статей, Москва, 2008.

Кулев А. В., Балакшина С. Р. (сост.), Праздники и обряды Череповецкого района в записях 1999 года: Календарные праздники и обряды. Похоронно-поминальные обряды, расшифровка и нотация С. Р. Балакшиной, Вологда, 2000.

Левкиевская Е. Е. “Сирота”, в: Славянские древности. Этнолингвистический словарь, под общ. ред. Н. И. Толстого, 4, Москва, 2009, 641-642.

Морозова Н., Новиков Ю. (сост.), Чудное Причудье. Фольклор староверов Эстонии, Тарту, 2007.

Пушкин А. С., Полное собрание сочинений, 5, Москва, 1957.

Седакова О. А., Поэтика обряда. Погребальная обрядность восточных и южных славян, Москва, 2004.

Смоленский музыкально-этнографический сборник, 2: Похоронный обряд. Плачи и поминальные стихи, Москва, 2003.

Толстая С. М., “Мир живых и мир мертвых: формула существования”, Славяноведение, 6, 2000, 14-20.

Толстой Н. И., “Глаза и зрение покойников”, в: Он же, Язык и народная культура. Очерки по славянской мифологии и этнолингвистике, Москва, 1995, 185-205.

Топоров В. Н., “Заметки о похоронной обрядности”, Балто-славянские исследования. 1985, Москва, 1987, 10-53.

Трофимов А. А., “Убогий сирота”, Живая старина, 1,1999, 25-26.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2013 Varvara E. Dobrovolskaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.